Som företagare letar du troligen efter sätt att öka effektiviteten och ändamålsenligheten samtidigt som du minskar kostnaderna. Om du driver ett litet eller medelstort företag kanske du funderar på om du ska lägga ut din kundtjänst externt eller inte. Här beskriver vi fördelarna med en extern växel så att du kan fatta ett välgrundat beslut för ditt företag.
Kostnadsbesparingar
Den mest uppenbara fördelen med extern kundtjänst är kostnadsbesparingar. Genom att lägga ut kundtjänst på externt kan du spara pengar och tid eftersom du inte behöver anställa extra personal eller investera i ytterligare utrustning. En extern växeltjänst hanterar vanligtvis de inkommande samtalen för ett företag som har valt att lägga ut sin telefontjänst externt. Det innebär att de hanterar alla inkommande samtal till växelnumret, vidarebefordrar samtalen till rätt person eller svarar på de samtal som helt enkelt inte kan hanteras. Genom att lägga ut din kundtjänst externt frigör du dina anställda så att de kan fokusera på sina huvuduppgifter och ansvarsområden.
Kvalitetssäkring
När det gäller kundtjänst är kvalitet alltid nyckeln – det är det som skiljer ett företag från ett annat. Med en outsourcad växel är kvalitetssäkring mycket lättare än med ett internt team eftersom det dedikerade callcentret har en uppsättning standarder som de måste följa för att behålla sina befintliga kontrakt och få nya kunder. Detta garanterar att varje samtal till ditt företag hanteras professionellt och effektivt av erfarna yrkesmän som är väl insatta i metoder för kundrelationer.
Kundtillfredsställelse
När kunderna får sina frågor besvarade snabbt och korrekt ökar deras tillfredsställelse och uppmuntrar dem att återkomma i framtiden när de behöver hjälp igen. Genom att lägga ut kundtjänst externt kan företag – särskilt mindre företag – få tillgång till stöd dygnet runt, vilket många kunder värdesätter högt när de söker stöd från företag som de använder regelbundet. Om ett problem uppstår någon gång utanför ordinarie arbetstid kan man dessutom söka omedelbar hjälp från den utlokaliserade leverantören utan att behöva vänta till morgonen eller tills någon annan är tillgänglig internt inom företaget.
Det är uppenbart att det finns många fördelar med att lägga ut kundtjänster externt för företag av alla storlekar, men det är viktigt att göra grundliga undersökningar i förväg innan man undertecknar några kontrakt med leverantörer. När du väl har hittat en pålitlig tredjepartsleverantör såsom Answer Online som förstår dina specifika behov kan outsourcing dock bidra till att ge dig sinnesro i vetskapen om att alla dina inkommande samtal hanteras kompetent och professionellt av experter som helt förstår hur man bäst uppfyller både dina och dina kunders behov! Så varför inte överväga att ge outsourcing ett försök i dag? Du kommer inte att ångra dig!